Helsingin Sanomien sivulla julkaistiin 18.8.2019 uutinen “Tupakoimaton pienituloinen eläkeläinen on hallitusohjelman voittaja, haittaverot syövät tuloerojen kaventamista”. Uutisessa käsitellään uutta hallitusohjelmaa ja tarkemmin veromuutoksia.  

 

Minun mielestäni tupakkaveron kaavailtu 200 miljoonan euron korotus on todella hyvä tapa valtiolle hankkia lisää verotuloja. Lisäksi verojen nosto aluksi vain 50 miljoonan euron erässä on fiksu tapa tehdä näin suuri korotus. Itse en osta tupakkatuotteita, joten korotuksella ei ole minulle merkitystä, muuten kuin positiivisesti, koska valtio saa sillä lisää varoja, jotka käytetään takaisin kansalaisten hyväksi. 

 

Alkoholiverotukseen ei tehty muutoksia, joka on mielestäni luultavimmin hyvä asia, koska useampi olisi siitä valittamassa, varsinkin jos sitä korotettaisiin isosti. Itse en käytä alkoholia, joten mikäli sen verotusta olisi korotettu ei silläkään olisi ollut minulle negatiivisia vaikutuksia.  

 

Takuueläkkeen täysi määrä nousi 50 euroa, tällä ei minulle juuri nyt ole mitään vaikutusta, mutta mikäli takuueläke pysyy tai kasvaa vieläkin olisi se minulle todella hyvä asia tulevaisuutta ajatellen. Jotenka takuueläkkeen nousu on hyvä asia minun tulevaisuuteni kannalta, vaikka siihen ehtiikin tulla vielä paljon muutoksia ennen kuin olen itse eläkeikäinen.