Helsingin sanomien sivuilla 18.8 ilmestyneessä uutisessa Lapsen ei tarvitse opettaa itseään, muistuttaa Opetushallitus – opetusneuvos teroittaa opettajien roolia: “Kaiken pitää olla suunniteltua” kertoo uuden opetussuunnitelman tuomista vaikeuksista opiskeluun, opettajan asemasta koulussa sekä oppilaan vastuista koulussa. 

 

Olen uutisessa haastatellun Opetushallituksen perusopetus- ja varhaisyksikön päällikkö Marjo Rissasen kanssa samaa mieltä, että opettajalla on päävastuu opetuksesta ja eri mieltä siitä, että opettajalla on vastuu asioiden oppimisesta. Mielestäni opettajalla täytyy vain antaa edellytykset oppimiselle. Esimerkiksi: Opettajan ei tarvitse tuntea epäonnistuneensa, jos ei-motivoitunut opiskelija ei ole oppinut asioita. Olen myös Rissasen kanssa samaa mieltä hänen esille ottamasta itseohjautuvuudesta eli käytännössä opettaja ohjaisi lasta kehittämään opiskelutaitoja. Itseohjautuvuutta olisi hyvä soveltaa jo koulun alkuajoista lähtien. Jos opiskelijat ottavat vastuuta, opettajan vastuu opetuksesta pienenisi. 
 
Opettajan opetustapa voi antaa oppimiselle mahdollisuuden, mutta on myös mahdollista, että se ei edistä oppimista. Opetustavalla on oppimisen kannalta iso merkitys. Esimerkiksi kirjasta suoraan lukeminen, kopioiminen ja asioiden pinnallinen käsittely eivät ole välttämättä parhaimpia oppimisen kannalta. Toisaalta asioiden avaaminen, perusteisiin meneminen voivat auttaa ymmärtämisessä. Silti, vaikka opettaja opettaisi asian hyvin ei välttämättä tarkoita, että oppilas on oppinut asian, jos oppilaalla ei ole mielenkiintoa oppia asiaa. 

 

Rissanen kertoo myös uuden opetussuunnitelman tuomista ongelmista. Moderneissa avoimissa oppimisympäristöissä tilat ovat rauhattomia. Siispä jokaisen pitää olla entistä tarkempi, että antaa toiselle mahdollisuuden keskittyä. Rissanen sanoo, että joissain aineissa luokkatilat pitää kuitenkin säilyttää. Olen siitä hänen kanssaan samaa mieltä.