Niinkuin 12.8.2019 Kalevassa julkaistussa artikkelissa mainitaan; uusi lakiuudistus kieltää hatkanuorten kiinnioton. Laitoksista karanneita nuoria ei saa enään ottaa kiinni muut kuin sosiaalityöntekijät ja viranomaiset. Lakiuudistuksen myötä mm. Hatkanuoria kiinni ottavat yritykset, kuten kultainen noutaja, joutuvat lopettamaan toimintansa.

Jos hatkanuorien kiinni saamiseen tarvitaan viranomaisia, niin tarkoittaako se sitä, että nuoret otetaan kiinni jos ehditään, vai nostetaanko viranomaisten määrää alueella jossa nuori on karannut? Olen sitä mieltä, että laitoksista karanneet nuoret tulisivat saada mahdollisimman nopeaa sijoitettua takaisin laitokseen. Artikkelissa mainitaan se kuinka monesti nuoret tulevat takaisin aineissa; riippuen siitä kuinka kauan nuori on ollut karkuteillä. Jos nuori joutuu ongelmiin karattuaan, niin se uhkaa laitoksen toimintaa ja nuoren omaa elämää.

Eteenkin suuremmissa kaupungeissa poliiseilla on muutakin tekemistä kun jahdata laitoksista karanneita nuoria. Jääkö hatkanuorien kiinniottaminen tärkeyslistan loppupäähän, vai nostetaanko se esille aikaisempaa enemmän? Miksi ei hatkanuorien kiinniottamisessa voitaisi käyttää kolmatta tahoa? Jos hatkanuorien kiinniottamiseen on jo yrityksiä, niin mistä asia kiikastaa? Jos kerran nuorien kiinniotossa on käytetty ”vääriä menetelmiä”, kuten sidottu nuori, niin miksei lakimuutos puutu siihen ettei nuorten kiinniotossa saa käyttää väkivaltaa? Ymmärrän lakimuutoksen jos nuoria kohtaan on kohdistettu väkivallallisia keinoja, mutta jokatapauksessa nuoret ollaan saatu nopeaa takaisin laitokseen, jossa he ovat turvassa.

Lakimuutos olisi siis ollut parempi niin, että kaikki hatkanuoria kiinniottavien firmojen työskentelijöiden olisi pitänyt käydä esim. Koulutuksessa, jossa kerrotaan keinoja nuorten kiinniottamiseen. Sillä nyt viranomaisten kädet on täynnä ja heidän työnsä lisääntyvät. Nuorten karkureissut saattavat myös pidentyä, joka tarkoittaa myös sitä, ettei voida tietää kuinka huonossa kunnossa nuori saadaan takaisin; jos saadaan.